Mukana Helsinki-avussa

Helsinki-apu on yli 70-vuotiaille suunnattu puhelin- ja asiointiapupalvelu. Palvelun avulla voi saada esim. kauppaostokset kotiovelle saakka sekä keskusteluapua.

Palvelun toteuttavat yhteistyössä Helsingin kaupunki ja Helsingin seurakuntayhtymä. Mukana yhteistyössä on myös muita tahoja, esim. järjestöjä ja vapaaehtoisia.
Yksi palvelumuodoista on ruokaostosten tekeminen asiakkaan puolesta.

Kun yli 70-vuotias tarvitsee apua ruokaostosten tekemiseen, hän voi soittaa Helsinki-avun puhelinnumeroon 09 310 10020 (ma-pe 9-16). Puhelinneuvoja kirjaa soittajan Helsinki-avun asiakkaaksi ja neuvoo, miten ostosten teko tapahtuu palvelussa. Ostokset tehdään joko verkossa tai kauppaliikkeen puhelinpalvelussa. Ostokset maksetaan kotiin tulevalla laskulla tai puhelimessa. Helsinki-apu käy noutamassa ostokset kaupasta ja tuo ne kotiovelle.

Olen itse ollut mukana Helsinki-avun ruokatilauspalvelussa ostosten keräilijänä ja jalkautujana eli toimittamassa ostoksia kotiovelle. Osallisuutta osoittamassa minulla on kaulassani Helsinki-avun kaulanauha sekä nimikortti. Vakiovarusteisiin kuuluu myös ostoksia käsiteltäessä kertakäyttöhansikkaat.

Ostosten keräilyä varten saamme tulosteen, jossa on eritelty eri tuotteet, niiden EAN-koodit, määrät ja hinnat. Keräämme tilatut tuotteet tilauksen mukaisesti koriin. Jotkin tuotteet, kuten hedelmät ja vihannekset, saattavat aiheuttaa pieniä heittoja summaan, mutta tavoitteena on kuitenkin saada ostoslistan tuotteet kerättyä mahdollisimman tarkasti. Joskus jokin tuote saattaa olla loppunut kaupasta, ja se pitää sitten korvata toisella. Siksi tilauslistassa on kohta, sallitaanko korvaaminen. Tilauksen toimittamisen vuoksi tilauslistassa on tilaajan puhelinnumero, nimi ja osoite. Luonnollisesti nämä kaikki tiedot ovat luottamuksellisia. Ostosten keräily on mielenkiintoista, sillä kaupassa joutuu miettimään, missä mikäkin tavara sijaitsee ja mitä punnittavat tuotteet painavat. Ja tietysti saa olla tosi tarkkana, että kaikki menee oikein.

Kun ostosten keräily on tehty, ostokset siirretään viileähuoneeseen odottamaan kuljettajaa. Kuljettaja noutaa ostokset ja vie ne kassalle koodattaviksi sekä pakkaa ostokset ostoskasseihin. Kuljettajilla on erilaisia kuljetusvälineitä alkaen autosta polkupyörään. Onpa mukana ollut joskus mönkijäkin. Itse olen kuljettanut ostoksia lastenrattailla, ne kun niin sopivasti olivat vielä minulla tallella.

Ostosten kuljettaminen lastenrattailla on sangen kevyttä puuhaa ja itselle hyvää ulkoilua. Koska ostosten toimitusalue ei ole mikään kovin iso, reippaalla kävelyllä ostokset ovat pian asiakkaan ovella. Ja lisäähän se paikallistuntemusta, kun kulkee lähikatuja jalkaisin. Helsinki on jaettu 18 alueeseen, ja alueet ovat pääsääntöisesti ostosten kuljettajien lähialueita, joten tuollainen jalkaisin kuljettaminenkin onnistuu vallan mainiosti.

Asiakkaan kanssa on sovittu toimitusaika, joten hän tietää jo odottaa ostoksia. Ostoskassit lasketaan asiakkaan oven viereen, soitetaan ovikelloa ja astutaan askeleet taaksepäin, odotetaan että asiakas avaa oven ja ottaa ostokset. Toivotetaan hyvää päivänjatkoa, ja sitten taas jatketaan uusiin tehtäviin.

Halusin osallistua Helsinki-apuun, kun kuulin tästä mahdollisuudesta. Koen, että omalta osaltani pystyn vaikuttamaan ja auttamaan vaikean tilanteen yli pääsemisessä.

Jos asiointeihin tarvitsee apua tai muuten haluaa keskustella tai henkistä tukea, rohkeasti vaan yhteys Helsinki-apuun!

Linkki Helsinki-avun sivuille on tässä ja lisätietoa siitä, miten palvelu toimii, saat täältä.

Teksti ja kuva Silja Immonen