Neulekoneella pintaa syvemmälle

Mosaiikkineule

Mitä tapahtuu, kun raapaisee pintaa syvemmälle neulekoneen kuvioissa?

Kokoonnuimme viikonlopuksi 11 innokkaan opiskelijan kanssa Koneneulomoon tutkimaan millaisia neuloksia kuviokorteilla voi saada aikaan.

Aluksi tutustuimme yleisellä tasolla siihen, millaisia neulekoneita on, niiden ominaisuuksiin sekä neuloksiin, joita voidaan neuloa kotikäyttöön tarkoitetuilla Brother/Eva-neulekoneilla.

Neulomista pohdittiin myös neulelangan näkökulmasta. Perehdyimme lankojen raaka-aineisiin, langan rakenteisiin, langan kierteeseen, lankojen numerointiin ja näiden vaikutukseen neulomistapahtumassa. Opiskelijat olivat tuoneet mukanaan myös ylijäämälankoja, jotka vaihtoivat omistajaa.

Haastavin ja mielenkiintoisin osuus olikin eri neulokset ja neulekoneen asetukset, miten eri neuloksia voidaan neuloa. Mitä tapahtuukaan neulekelkan lukostossa kun painaa tiettyjä neulosvalitsimia? Miten se vaikuttaa neulomistapahtumassa ja mitä tapahtuu, kun valinnan muuttaa toiseksi? Millaisia valintoja voi tehdä ja mitä ei?

Kun tämä oli selvitetty (tai jätetty itämään), pystyikin jo tunnistamaan, mitä neuloksia tietyllä kuviokortilla voi neuloa. Voiko tällä kortilla neuloa kerto- ja jättöneulosta, entä kirjo- tai kudevahvisteista neulosta tai lankapitsiä? Tätä kuviokortin lukutaitoa harjoiteltiin koko viikonloppu.

Ällistyttävin neulos oli kaksivärinen mosaiikkineulos, jonka lopputulosta ei voi päätellä kuviokortista. Mosaiikkineulos yksinkertaisesti sokaisee silmät ja hämää aivot!

Neulosten neulominen ja niiden tutkiminen tehtiin parityöskentelynä, mikä olikin erityisen sopiva ratkaisu. Siinä pystyi pohtimaan yhdessä, miten kuviokorttia voisi käyttää ja miten se voisi toimia. Osa pareista käytti samaa konetta ja osa myös omia koneita, mutta projekti oli yhteinen. Projektin saattoi jakaa osiin, ja saada inspiraatiota toiselta – silti tehdä yhteistyötä ja saada vahvistusta. Opiskelijoiden vuorovaikutus oli mahtavaa, koko ryhmä oli hienosti mukana.

Jotta kokeilut olisivat toistettavia, olin laatinut suuntaa antavan lomakkeen, jonka mukaan tehtiin muistiinpanoja. Aina uuden neuloksen tai muutoksen kohdalla kuvio aloitettiin alusta ja kirjattiin aloitusvaiheet. Väliin toki tuli neuloksia, kun ”ei oikein lähtenyt”, mutta niissäkin oli uusia, upeita kuvioita.

Lopuksi näytteet ja kuviokortit kuvattiin lomakkeen kera, jolloin jokainen sai halutessaan omat dokumentit. Kävimme yhdessä kaikki tuotokset ja kokemukset läpi ja ihmettelimme, miten moninainen on neulekoneen neulosten maailma ja miten esim. langan valinta ja sen vahvuus voi vaikuttaa lopputulokseen.

Mitä tapahtuikaan kun raapaistiin pintaa syvemmälle?

Opiskelijoiden tekninen tietämys eri neuloksista kasvoi ja se antoi rohkeutta kokeilla aivan uudenlaisia neuloksia. Kokeilujen myötä myös motorinen työskentely automatisoitui, koska aloitus oli aina sama ja työskentelyyn tuli varmuutta. Epäonnistumisen sietokyky kasvoi, aina voi aloittaa uudelleen. Tai saattoi huomata, että tämä ei vaan toimi ja siirryttiin uuteen. Itseluottamus koneneulonnassa kasvoi. Ryhmän sisäinen dynamiikka antoi voimaa ja innostusta aina uusiin kokeiluihin.

Teksti ja kuvat Seija-Sisko Mustonen (kuvat suurenevat klikkaamalla)